The Idea of Saving Aesthetics

 The Idea of Saving Aesthetics

Historically, carpets play a significant role in forming Azerbaijan’s heritage and aesthetics. Different carpet schools share the same ornamental forms, such as geometric patterns, floral motifs, and calligraphic shapes, but some of the combinations are specific to certain regions. Today, the word ‘pattern’ is often associated with machine algorithms that recognize regularities in data. Orkhan designed an AI algorithm to analyze carpet designs and traditional ornaments. After processing the collected data, the neural network system is producing imaginary patterns that could have been Azerbaijani or similar, but all of them never really existed. The installation The Idea of Saving Aesthetics explores data as a fruitful and yet thoroughly problematic resource for artistic inspiration in the turbulent epoch of global nomadism, uneven cultural diffusion, and rising nationalist movements.

 

According to historic data and memo records of European researchers and travelers, Mediaeval Azerbaijan was one of the major carpet hubs of the Orient, and after the Islamic Golden age, most of the middle eastern carpet patterns and ornaments became popularized by the western countries. While in Azerbaijan, carpet weaving was primarily a dominating form of art, with the traditions and skills carefully passed over from one generation to another, through developing and improving methods of making and spreading crafted symbols. By approaching these representations of our nation’s cultural history, with the help of AI, we get a dialogue between the future and the past, dystopian and utopian.

In this exhibition, the artist highlights the source and meaning of ornaments with the background history and regional source of them. During the exhibition experience, visitors will be able to witness current locations and uses of the embroideries all over the world.

Medium: New Media Art
Exhibition Material: AI Generated video art projected on white carpet
Collection Material: 43” – 65” Digital Canvas Display
Duration: 6 min loop
Date of creation: 2019
Editions: 10 unique editions.

Premiered in Moscow International Contemporary Art Biennale 2019.
This art installation has been in the collection of Russian Federation The State Tretyakov Gallery since 2020.

Curated by Emin Mammadov
Supported by Heydar Aliyev Foundation

Salam, biz VarYoxuq. Bizi birləşdirən bir dəyər var – incəsənət və mədəniyyətimizi fərqli rakurslardan göstərmək və inkişaf etdirmək istəyi. Biz keçmişin mədəni və incəsənət nailiyyətlərinin kölgəsində gizlənmək istəmirik, yeni uğur, yeni təşəbbüs, qısası yeni nəfəs axtarırıq.

Fəaliyyətimizin ilk 2 ilində müxtəlif şirkət və təşkilatlardan maddi dəstək alsaq da, son 1 ildir ki, özümüz özümüzü kommersial layihələrlə maliyyələşdiririk. Təəssüf ki, bu imkanlar həmişə əlçatan deyil və artıq siz sadiq izləyicilərimizə üzümüzü tutmaq məcburiyyətindəyik. İndiki məkanımız bizim üçün sadəcə iş yeri deyil. Bura həm müxtəlif tədbirlərimizi, canlı yayımlarımızı etdiyimiz studiyadır, həm də bir araya toplanmaq, müxtəlif ideyalar arasında breynstorminq etmək və nəticədə keyfiyyətli, faydalı işlər görmək üçün komandamızı birləşdirən yaradıcı məkandır. Hal-hazırda məkan xərcləri və bu kimi məsələlər üçün dəstəyinizə ehtiyacımız var. İtirsək, artıq əvvəlki kontentlər bizdən asılı olmadan zamanla ləngiyəcək və bəlkə də davam edə bilməyəcək. İnanırıq ki, siz də bizim kimi bunu istəməzsiniz. Ona görə də bizə dəstək olmaqdan çəkinməyin.

Bunlar da xoşunuza gələ bilər

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *